En we zijn live!

Je bent het vast wel tegengekomen: Facebook Live is de live streaming video dienst van Facebook. Met Facebook Live kun je  jouw ervaringen direct  ‘live’ delen met je vrienden en familie, maar ook met je prospects en klanten. Waar ook ter wereld. Hoe het werkt en een uitgebreide stappenplan lees je onderaan dit artikel.

Vergroot de betrokkenheid van je klanten met je bedrijf

Social media vergroot het gevoel van betrokkenheid bij een bedrijf, merk of product bij mediagebruikers. Dit gevoel wordt nog groter als er in ‘real-time’ kan worden meegekeken. Er was bijvoorbeeld via Facebook een livestream tijdens de perspresentatie van ‘Wie is de Mol 2017’, met de bekendmaking van de locatie en de deelnemers.

Dat livestream kijkers aanspreekt, blijkt uit cijfers van Facebook die laten zien dat, ten opzichte van reguliere video, er drie keer langer naar live content wordt gekeken. Ook reageren mensen sneller op live video’s en kijkt 1 op de 5 Facebook-gebruikers wel eens een livestream.

Live streamen neemt in de toekomst alleen maar toe

Eerst werden live video’s vooral gestreamd via specifieke socialmedia-kanalen gericht op online video, zoals Meerkat en Periscope. Nu wordt live video steeds meer geïntegreerd in bekendere kanalen als Facebook, Snapchat en Instagram. En deze investering lijkt zich de komende jaren te gaan terugbetalen. Volgens een onderzoek van Cisco zal het livestreamen van video’s vooral op mobiele apparaten flink toenemen.

Live video kan breed ingezet worden en komt in vele soorten en maten. Ook werkt deze manier van content aanbieden twee kanten op. Aan de ene kant zijn mediagebruikers als eerste op de hoogte van het laatste nieuws en kunnen ze er direct op reageren. Aan de andere kant kunnen bedrijven en merken hier meteen op in springen en mogelijke feedback snel verwerken.

‘Ask me anything’

Een goed voorbeeld van live video is dan ook het ‘Ask me anything’-format. Dit zijn Q&A’s (vragen en antwoorden) waarbij kijkers interactie hebben met de mensen achter een bedrijf of merk. Make-up merk Sephora zet dit handig in. Het merk gebruikt live video op Facebook voor blokken van 30 minuten waarin experts vragen beantwoorden en tips uitwisselen.
Dit voorbeeld toont aan dat live video een goede manier is om direct met klanten in contact te komen. Maar er zijn nog zoveel meer toepassingen denkbaar voor live video. Denk aan de combinatie van live met 360-graden video. Hierdoor kunnen klanten aanwezig zijn bij wat zich op dat moment afspeelt bij een bedrijf of merk. Live 360-graden video verkleint zo het verschil tussen een echt gesprek en videochat.

Our #FacebookLive with Jen Atkin of Ouai Haircare and Christophe Robin Paris was a hit. Watch again to find holiday hairstyle inspiration.

Geplaatst door SEPHORA op Woensdag 2 november 2016

 

Hoe werkt Facebook Live video?

Als je nog nooit met Facebook Live hebt gewerkt, lees dan zeker het stappenplan hieronder. Want hierin leg ik je stap voor stap uit hoe Facebook Live werkt.

Stap 1

Ga naar je Facebook profiel of pagina op je telefoon. Als bedrijf zul je meestal je pagina gebruiken. Open je status bar door op facebook schrijf status update te klikken om een nieuwe update te posten.

Stap 2

Klik op het ‘Live’ icoontje. Het ziet eruit als een menselijk silhouet in een dubbele cirkel.

Stap 3

Geef Facebook toegang tot je camera en microfoon als die erom vraagt (dit hoeft maar één keer).

Stap 4

Klik op ‘Verder’ op de introductiepagina als dit de eerste keer is dat je Facebook Live opent. Geen zorgen, deze actie start nog niet de opname.

Stap 5

Kies je privacy setting. Voor een zakelijk uitzending zul je vaak kiezen voor ‘Openbaar’. Maar om er eerst wat mee te spelen en te testen, kun je ook kiezen voor ‘Alleen ikzelf’. Dat laatste werkt overigens uitsluitend met je profiel. Facebook pagina’s bieden alleen de mogelijkheid ‘Openbaar’.

Stap 6

Schrijf een pakkende titel. (Daarover verderop meer).

Stap 7

Kies welke camera je wilt gebruiken (naar voren of selfie). Staand of liggend maakt niet uit, want Facebook maakt het beeld sowieso vierkant.

Stap 8

Ben je er klaar voor? Klik dan op ‘Live gaan’ en na drie seconden aftellen begint je uitzending..

Stap 9

Vermaak, informeer en boei je kijkers. Meer hierover verderop bij de best practices.

Stap 10

Stop de uitzending door te klikken op ‘Voltooien’.

Stap 11

Bewaar desgewenst de video op je telefoon.

Wie kunnen mijn Facebook Live video’ zien?

Wie je Facebook Live video kunnen zien, hangt ervan af of je uitzendt via je persoonlijke profiel of een bedrijfspagina.

Als je uitzendt via een persoonlijk profiel kun je, zoals ik hierboven bij stap 5 beschrijf, kiezen uit een aantal privacyinstellingen:

Openbaar Dat wil zeggen dat iederen op Facebook en daarbuiten het kan zien.

Vrienden Je vrienden op Facebook.

Bepaalde groepen vrienden die je hebt aangemaakt

Aangepaste lijsten en smartlists

Alleen jijzelf (handig om te testen).

Als je uitzendt via een bedrijfspagina zijn je uitzendingen altijd openbaar.

Vragen over Facebook Live?

Neem dan even vrijblijvend contact met mij op of stel je vraag hieronder.


 

Bron: frankwatching.nl en mediaweb.nl